MAN KAN BRUKE geografi eller demografi på Facebook for å markere hvilke kunder man vil treffe, eller hvor du vil markedsføre deg. Det er en ganske god måte å gjøre det på. Det er ganske spesifikt. Vi har verktøy som kan nå rett i lomma til folk.

Det som er viktig når man skal lage en film til sosiale medier er å kjenne målgruppa. Hvem man skal nå frem til, hvem man skal være synlig for, hvem man skal selge produkter eller tjenester til. Dette henger sammen med å ha en spesifikk hensikt med filmen. Det kan også være lurt å vite hva man vil at mottakeren skal gjøre etter å ha sett filmen; å ha en plan for handling.

Filmen bør også skape engasjement. Derfor bør den være underholdende. Vi i Fjellfrosk Media er opptatt av å utnytte filmspråket for å kommunisere det som kundene våre ønsker å si. På Facebook har man for eksempel flere typer reaksjoner. Du har en tommel opp, du har et gråtefjes, et sintfjes, et flirefjes og et hjerte. Hvilke av disse har du lyst til å få? Du kan få en reaksjon — du kan få engasjement på forskjellige måter. 

Men la oss nå si at du har lyst på hjerte og flirefjes, for de er jo trivelige, ikke sant? Da er det kanskje lurt å lage noe som er gøy, eller som er mellommenneskelig på en ekte måte, som får deg engasjert emosjonelt. Vi i Fjellfrosk Media liker å lage filmer som er litt morsomme. Komediesjangeren er ikke dum. Men man kan engasjere folk på forskjellige måter; ved å bruke spenning eller ved å sette opp en konkurranse. Dette skaper faktisk også engasjement: Å få folk til å delta.

Vi er vant med kino-formatet; det vil si widescreen. Det er en overgang å komme inn i mobilformatet. Det er annerledes. Her er det bedre å bruke 4:5-formatet eller 1:1-formatet slik at folk skal slippe å åpne filmen i fullskjerm mens de scroller nedover. Det blir enklere å stoppe opp. Filmen må passe inn i newsfeeden på Facebook.

Tenk at vi nå bruker mobilen mer enn noe annet medium! Med sosiale medier kan man markedsføre seg selv på lik linje med alle andre. Her er det en lekeplass. Her er det også fair game. Hvis du skaper engasjement, da blir du synlig. Men hvis du lager noe uten kvalitet, så skaper det ikke engasjement, og du blir ikke synlig. Men det er nettopp dét som er free play.

jonas@fjellfrosk.no