Blogg

Video – en del av en helhetlig markedsføringsstrategi

KAN EN VIDEO på Facebook redde bedriften? Antageligvis ikke alene, men som en del av en helhetlig markedsføringsstrategi kan video være et av dine mest effektive verktøy.

Vi konsumerer mer video på nett enn noen gang. Statistikk fra Cisco viser at video står for over 80 % av all nettrafikk. På de fleste sosiale plattformer er det video som blir satset aller mest på, og det meste blir sett på mobiltelefonen. For eksempel skjer over 90 % av Facebooks innlogging via nettopp mobilen.

Video fanger oppmerksomheten mer enn noe annet medie, og gir deg muligheten til å formidle ditt budskap nøyaktig slik du vil. I en video kan man samle de fleste uttrykksformer i ett, tekst, musikk, dans, bilder og design.

Det er som sagt mye video på nett. Å skille seg ut i mengden og gjøre et inntrykk er ikke enkelt. Desto mer vi blir eksponert for, desto høyere krav stiller vi som konsumenter. Lista er høy. Og det bør den være, for vår tid her på jorden er verdifull. Hvorfor kaste bort tiden på dårlig innhold?

HVA VIL VI OPPNÅ med vår video? Dette er viktig spørsmål å stille seg før man setter i gang prosessen med en filmproduksjon. Da UiT, Norges arktiske universitet, trengte flere søkere til ernæringstudiet, ønsket de å lage en promoteringsvideo. Vi visste da at hensikten med filmen var å verve nye studenter. Flott! Vi vet hvem målgruppa er: unge mennesker mellom 18 og 30 år som er interessert i å studere. Vi kan og tenke oss at de som er interessert i kosthold også er interessert i trening. Se video –

Her får vi et innblikk i en av studentenes hverdag og erfaring så langt. Vi treffer forhåpentligvis målgruppa (målgruppa kan spesifiseres gjennom geografi og demografi i en betalt annonse på Facebook).

JEG HAR SETT videoen, hva nå? Innlegget på Facebook bør vise deg vegen videre. Legg ved link, eller en «Se mer – knapp», som tar deg til neste steg. Nå som vi har fanget oppmerksomheten og skapt interesse, er mottakeren villig til å fordype seg. På universitetets nettside kan du lese mer om studiet, få praktisk informasjon, og bli fulgt helt til døra, nemlig til påmeldingsskjemaet.

Som vi ser er videoen en del av den helhetlige strategien. Vi får og en pekepinn på hvem som kan være interessert i studiet gjennom å se på analysene fra filmen. Om vi skulle lagd flere poster, kunne vi valgt ut de som så filmen for videre eksponering. Facebook har mange flotte analyseverktøy å benytte seg av, og er veldig brukervennlige. Mer om disse i en annet blogginnlegg!

Om engasjement på sosiale medier

MAN KAN BRUKE geografi eller demografi på Facebook for å markere hvilke kunder man vil treffe, eller hvor du vil markedsføre deg. Det er en ganske god måte å gjøre det på. Det er ganske spesifikt. Vi har verktøy som kan nå rett i lomma til folk.

Det som er viktig når man skal lage en film til sosiale medier er å kjenne målgruppa. Hvem man skal nå frem til, hvem man skal være synlig for, hvem man skal selge produkter eller tjenester til. Dette henger sammen med å ha en spesifikk hensikt med filmen. Det kan også være lurt å vite hva man vil at mottakeren skal gjøre etter å ha sett filmen; å ha en plan for handling.

Filmen bør også skape engasjement. Derfor bør den være underholdende. Vi i Fjellfrosk Media er opptatt av å utnytte filmspråket for å kommunisere det som kundene våre ønsker å si. På Facebook har man for eksempel flere typer reaksjoner. Du har en tommel opp, du har et gråtefjes, et sintfjes, et flirefjes og et hjerte. Hvilke av disse har du lyst til å få? Du kan få en reaksjon — du kan få engasjement på forskjellige måter. 

Men la oss nå si at du har lyst på hjerte og flirefjes, for de er jo trivelige, ikke sant? Da er det kanskje lurt å lage noe som er gøy, eller som er mellommenneskelig på en ekte måte, som får deg engasjert emosjonelt. Vi i Fjellfrosk Media liker å lage filmer som er litt morsomme. Komediesjangeren er ikke dum. Men man kan engasjere folk på forskjellige måter; ved å bruke spenning eller ved å sette opp en konkurranse. Dette skaper faktisk også engasjement: Å få folk til å delta.

Vi er vant med kino-formatet; det vil si widescreen. Det er en overgang å komme inn i mobilformatet. Det er annerledes. Her er det bedre å bruke 4:5-formatet eller 1:1-formatet slik at folk skal slippe å åpne filmen i fullskjerm mens de scroller nedover. Det blir enklere å stoppe opp. Filmen må passe inn i newsfeeden på Facebook.

Tenk at vi nå bruker mobilen mer enn noe annet medium! Med sosiale medier kan man markedsføre seg selv på lik linje med alle andre. Her er det en lekeplass. Her er det også fair game. Hvis du skaper engasjement, da blir du synlig. Men hvis du lager noe uten kvalitet, så skaper det ikke engasjement, og du blir ikke synlig. Men det er nettopp dét som er free play.

jonas@fjellfrosk.no

Om navnet
Ved Fjellfroskvannet i Troms bosatte Rydningen-familien seg sent på 1800-tallet. Fjellfrosk betyr jerv. 

Kontakt oss
post@fjellfrosk.no
+47 911 90 393

Fjellfrosk Media AS
Skippergt. 11
9008 Tromsø

NO 920503888 MVA